Mainos: Pistiäistyöryhmän ahmaspistiäiskurssi 26.-27.10. Luonnontieteellisellä museolla

9.9.2024

Suomen Pistiäistyöryhmä järjestää loispistiäisistä kiinnostuneille kurssin lajirikkaasta ahmaspistiäisten (Ichneumonidae) heimosta. Ilmoittaudu mukaan oppimaan lisää ahmaspistiäisten tunnistamisesta!

Esimerkki ahmasipistäisten heimon jäsenestä. Kuva: Jani Järvi.

AHMASPISTIÄISKURSSI (Hymenoptera: Ichneumonidae)

Paikka: Luonnontieteellinen museo, Pohjoinen Rautatiekatu 13, Helsinki
Ohjaajat: Juuso Paappanen & Gergely Várkonyi (Suomen pistiäistyöryhmä)
Aika: 26.–27.10.2024 (la–su)

Ilmoittautuminen:

• 15.10. mennessä Juuso Paappaselle, japaappanen@gmail.com
  • joko koko läsnätyöpajaan tai etäyhteydellä lauantain 26.10. luentoihin (klo 9–11)

Kurssille otetaan korkeintaan 14 osallistujaa. Lauantaiaamun luentoihin tarjotaan
etäosallistumismahdollisuus. Kurssi on osallistujille ilmainen.

Läsnäkurssille hyväksyttyjen kannattaa etukäteen perehtyä alaheimojen tieteellisiin nimiin
ja kaavoissa käytettyyn termistöön seuraavien englanninkielisten verkkojulkaisujen avulla:

Kurssin kuvaus

Kahden päivän työpajassa perehdytään Suomen ahmaspistiäisiin. Kurssin alussa
annetaan katsaus ahmaspistiäisten evoluutioon ja elintapoihin sekä työpajassa
käytettävään morfologiseen termistöön. Työpaja painottuu määritysharjoituksiin, joita
alussa tehdään yhdessä mutta enimmäkseen itsenäisesti – kuitenkin ohjaajien tuella.
Kurssin aikana annetaan tietoisku jokaisesta Suomessa esiintyvästä alaheimosta.
Käytämme alaheimojen tieteellisiä nimiä, joten niihin kannattaa tutustua etukäteen.
Kurssin tavoitteena on antaa osallistujille eväitä alaheimojen itsenäiseen määritykseen.
Alaheimojen erottaminen toisistaan on erinomainen pohja sukujen ja lajien määritykseen
jatkossa.

Kuinka valmistaudut työpajaan:

1. selvitä, miten erotat ahmaspistiäiset muista pistiäisistä, etenkin vainopistiäisistä
    (Braconidae): tämä käydään vain lyhyesti läpi määritysharjoitusten alussa
  2. perehdy alustavasti Broadin (2011) määrityskaavaan (ks. linkki edellä): työpajassa
    vastataan osallistujien mahdollisiin kysymyksiin kaavasta
  3. kokoa halutessasi omia neulattuja materiaalejasi, joita haluat määrittää.
    Viinamateriaalin käyttöä ei suositella. Omia näytteitä ei välttämättä tarvita, voi
    käyttää museon aineistoja.

Mitä kannattaa odottaa työpajalta?

Alaheimojen parempaa hahmottamista ja alaheimokaavan käytön oppimista.

Mitä ei kannata odottaa työpajalta?

Omien aineistojen laji- tai sukutason määritystä.

ALUSTAVA AIKATAULU

PÄIVÄ 1, lauantai 26.10.

• Aamu klo 9–11; myös etänä
  • Työpajan avaus (5 min)
  • Luento (25 min, Gergely): ahmaspistiäisten evoluutio ja suuret kehityslinjat
  • Luento (25 min, Gergely): ahmaspistiäisten elintavat
  • Luento (60 min, Juuso): ahmaspistiäisten morfologinen terminologia
  • Lounastauko klo 11–12
  • Iltapäivä klo 12–17
  • Määritysdemot (60 min, Juuso & Gergely)
  • Itsenäinen työskentely (4 t), sis. 2 tietoiskua (alaheimojen lyhyt esittely)

PÄIVÄ 2, sunnuntai 27.10.

• Aamu klo 8.30–11
  • Itsenäinen työskentely (2,5 t), sis. 1 tietoisku (alaheimojen lyhyt esittely)
  • Lounastauko klo 11–12
  • Iltapäivä klo 12–16